Skip til hoved indholdet
    Hjem Hvorfor os Hvem er vi

Hvem er vi

Vi er en lille børnehave med traditioner og atmosfære. Vi har en hverdag med aktive og glade børn og voksne, og ikke mindst en forældrekreds, der giver os en god opbakning. Vi bor midt i Sejs Svejbæk.

Vi er en selvejende børnehave med en bestyrelse der består af 7 medlemmer, hvoraf de 4 vælges af og blandt forældrene. De sidste 3 medlemmer udpeges ved selvsupplering af de bestyrelsesmedlemmer, der ikke er forældrevalgte.

Tyttebærhuset ligger centralt i Sejs, ved siden af Sejs Skole og tæt på skov og hede.

I Tyttebærhuset lægger vi vægt på at være ude, at synge, at ha' en urtehave og at tegne og male i ”Atelieret”.

Vi har en positiv tilgang til opgaven og vores holdning er, at gennemtænkt pædagogik kommer børnene til gode, og derfor må vi være bevidste om de læringsmiljøer, vi skaber for vores børn. Samtidig er vi klar over, at ikke alt kan måles og registreres. I Tyttebærhuset lægges vægt på ”den gode stemning”, vi ved jo alle, at ” et godt sted at være, er et godt sted at lære” – dette er ikke umiddelbart målbart.

Alle børn skal mødes med anerkendelse og der skal tages udgangspunkt i det de er godt til.

Leg og læring

Vi har et bredt læringsbegreb, hvor vi tænker på det enkelte barns samlede udvikling. Det skal skaffes rum og tid til leg, da børn tilegner sig verden og udvikler sig gennem deres leg.

Læring sker i samspil mellem mennesker. Børn lærer rigtig meget af hinanden, vi skal opfordre til at de ser på hinanden, hjælper hinanden og lærer af hinanden.

Den voksne skal være spørgende og eksperimenterende sammen med børnene, men også stille krav om, at børnene skal prøve selv (f.eks. at tage tøj på)

Der skal gives tid til fordybelse. Børn lærer bedst, hvis de kan mærke, at den voksne selv brænder for det der formidles og er nærværende. Vi må derfor tilstræbe, at den enkelte voksne kan arbejde med det han/hun finder interessant i forhold til husets læreplan.

Vi lægger vægt på at ”sysle”, dvs. at være aktiv som voksen og barn, at have noget meningsfyldt at lave. Det kan være små arbejdsopgaver i køkkenhaven eller på legepladsen, det kan også være at hjælpe med at bage m.m. Syslepædagogik giver mulighed for både at gå foran barnet (mesterlære) gå ved siden af (at lave noget sammen) og gå bagved (at skabe tryghed)

Vi lægger vægt på, at støtte børnene i at skabe gode relationer til jævnaldrene. Vi lader børnene lege og være i fællesskaber med alderssvarede aktiviteter og udfordringer. På denne måde styrkes barnets alsidige personlige udvikling.

Blåbærhuset (Skovbørnehave):

Vi har et hus ved Hattenæs som hedder ”Blåbærhuset”. Her kommer børnene og de voksne ca. 1/3 af deres børnehave tid. Huset ligger i skoven og tæt på søen. Det giver et særligt pædagogisk perspektiv, at børnene er i tæt kontakt med naturen.

I skovhuset er der særlig tid og ro til samvær, nærvær og fordybelse.

Vores mål er, at give børnene forståelse for sammenhænge i naturen og opleve den værdi naturen repræsenterer.

Halvårstema og traditioner:

Vi har et fælles tema vi arbejder ud fra hvert forår. Dette er med til at skabe sammenhæng mellem de to huse og give os en fællesskabsfølelse.

Eksempler på tidligere halvårs temaer er: "Skovbunden", "Ansigter", "Medie-leg", "Bevægelse", ”Årstiderne på spring”, ”Skovfortællinger”, ”Eventyr", "Insekter” ”Mit Nabolag”, ”Trolde”, Cirkus”, ”Astrid Lindgrens fortællinger”, ”Eksperimenter”, ”Fisk”, "Skovbunden", "Fugle", "Mennesket", Søens dyr, Farver og Mønstre, Balance - bæredygtighed, Historiefortælling m.m.

Traditioner/højtider og årstidsfester, som vi holder af at forberede er:
Fastelavnsfest, Påskefest, Majfest, Sommerfest og Høstfest, og Lucia i Sejs kirke.

Forældre inviteres med til Lucia og sommerfest/temafest

Børnene møde med kultur:

Vi besøger også Silkeborg museum og de Kulturelle institutioner i Silkeborg, når det er relevant for grupperne. Det kan ske at vi tager toget til Århus og besøge Aros, når det er relevant. I får besøg at Randers teater, deltager i børnejazz når vi bliver inviteret til det. Vi er i det hele taget opmærksomme på hvad foregår og hvad vi er optaget af.

Udelivet:

Udelivet er en stor del af vores hverdag. I Blåbærhuset er vi ude det meste af dagen og i Tyttebærhuset er vi ude hver dag. En skovbørnehaven med alt hvad der høre til der.

Lokalt samarbejde:

Vi samarbejder med skole og SFO og de andre lokale børnehaver om overgang til skolestart, samt ovegang fra dagpleje/vuggestue til børnehave. Vi har mange besøg af dagplejer. Hvis der er behov for pasning i bestemte ferie uger er børne i fællesferiepasning her i Sejs.

Vi har gennem flere år udstillet til Borgerforeningens kunstudstilling i efteråret.

Til Lucia benytter vi Sejs Svejbæk Kirke.

Vi bruger sportspladsen til fodbold og leg og har også prøvet at spille tennis.

Vi besøger lokale virksomheder og butikker.

Vi henter hestemøg ved Stald Sindbjerg og som en selvfølge kender vi bakkerne, søen og skovene m.m.

Vi henter juletræer i den lokale skov

Vi har været med til Fællessang i Multihuset

Forældrene:

Vi er optaget af, at ha' en godt samarbejde med vores forældre, og vi oplever en stor opbakning i det daglige arbejde.

Der er en gensidig åbenhed omkring de udfordringer vi møder i hverdagen.

Vores forældre deltager gerne i arbejds/hygge dage og påtager sig store og små opgaver. "ByggeHyggeDag"

De møder op til forældremøder og bidrager til forberedelse af forældremøder

Deltager ved højtidsfester, når vi inviterer

Og er aktive i bestyrelsen og vores forældreforening.

Husvenner/frivillige:

Vi samarbejder også med frivillige, som vi kalder husvenner. Vi har f.eks. hjælp til at sy udklædning til os. Vi har nisser, der hjælper med at pynte til jul. Der laves rekvisitter og vi får hjælp til vores kunstudstilling og endelig er der deltagelse når vi tager på tur eller i aktiviteter som til årstidsfester, teater osv.

Vi har også bedsteforældre og forældre, der hjælper os ved særlige lejligheder, eller hvis de bare har lyst til at være med deres barn/barnebarn en dag.

Personale:

  • Vi finder det vigtigt at personalet er glade for at gå på arbejde.
  • Vi ønsker, at bevare det gode humør, de gode ideer, som kan realiseres og at vi tager ansvar.
  • At der skabes et levende miljø omkring os
  • At vi er med-skaber til udviklingen af den pædagogiske hverdag, både teoretisk, praktisk og har visioner herfor.
  • At der er øje for det enkelte barn
  • At vi er i besiddelse af varme og engagement
  • At vi er gode sparringspartnere
  • At vi har overblik og indfølingsevne og kan træde i karakter
  • At vi har evne til skriftlig og mundtlig formidlin

Personalet arbejder fagligt med:

Til personalemøder har vi forberedelsestid, som gør at vi får læst aktuelle artikler og faglitteratur, som drøftes og implementeres i hverdagen hvis vi finder det relevant for os.

2025

Samarbejde med civilsamfundet

APV – Trivsel - Vold og trusler – januar 2025

Førstehjælp i Tyttebærhuset, sammen med Dr. Louises Børnehave

Halvårstema ”Historiefortællinger” Fagligt input – Thomas Kirk (Egen fortælling), Mie (få kroppen med)

Normkritik – privilegerede positioner – Køn. Vi deltager i projektet med Via i Randers. Efteråret 2025 – Udsat til 2026

Årsnorm – kombinationsstillinger? Jobprofiler, tid til andet arbejde

Fælles fagligt ståsted.

Overgang til skole

Ændring af dagtilbudsloven

Trivselskommissions udspil 2025

Fælles fagligt ståsted – Deltager i kommunens initiativer. Lokalt starter vi med at have fokus på sansemotorikken - Hvad skal styrkes? Hvordan kan det tænkes ind i de ting vi gør i forvejen? Hvad gør skæld ud ved os? Relationer til børn, forældre og kollegaer ”Vensomhed”

2024

Børnefællesskabet – Hele personalet deltog i konferencen ”Børns ensomhed og manglende trivsel” Det skal vi arbejde videre med. Hvad har vi fået øje på i den nye forskning?

Halvårstema ”Balance” – Bæredygtighed – Forberede Smtte hvor alle læreplanstemaer indgår og evaluerer tiltag

Sorgarbejde – Vi har drøftet emnet og læst litteratur, og skal have det skrevet færdig.

Forældreskabet - Vi lader os inspirere at kommunens strategiplan om emnet. Er det noget som forældrene kalder på, som vi bør have øje på?

Overgange. Skærpe vores fokus på overgange i hverdagen, men også overgang fra vuggestue, dagpleje og til skole.

It og medier – Hvis forslaget om den nye medielov vedtages, hvad betyder det så for os? Skal der ændres noget i vores mediepolitik. Opdatering og oprydning i vores medier.

2023 og 2024:

Børnefælleskaber
Evalueringskultur

Kostpolitik og det pædagogiske måltid

It og medier i Tyttebærhuset
De nye styrkede pædagogiske Læreplaner.

Sprogarbejde i naturen
Sprog – og lege udvikling. Implementering viden fra Webinar ved Pia Thomsen. Hvordan passer det i forhold til vores eget begreb "Dialogisk Oplevelse"
Halvårstema 2023 “Farver og Mønstre”

Denne PDF er genereret den 14-11-2025 21.29

Børnehaven Tyttebærhuset, Julsøvej 118, Sejs, 8600 Silkeborg

Mobiltelefon: 29 28 32 22

Mobiltelefon Blåbærhuset: 21 17 42 22