I praktik i Børnehaven Tyttebærhuset?
Vi vil gerne være med til at uddanne dig, så vi i fremtiden kan få dygtige kollegaer. Som studerende i Børnehaven Tyttebærhuset vil du opleve et godt kollegialt miljø i en mindre børnehave med 60 børn fordelt i to huse i turnus. Alle personaler er altid friske på at give sparring, refleksion samt inddrage de studerende i hverdagen og give og tage imod faglige input.
Som studerende er du ”flødeskummet” i hverdagen, så der er tid til at studere, lære og afprøve egne projekter. Men vi forventer naturligvis også, at du er en del at huset og dets gøremål, samt tager medansvar.
Der er afsat tid til vejledning, og du kan deltage i møder der er relevant for din praktik. F.eks. forældremøde og forældresamtaler, sprogvejledning, bestyrelsesmøde, fokusmøder om et enkelt barn m.m. Gruppe- og personalemøder forventer vi at du deltager i.
Vi har et hus ude i skoven ”Blåbærhuset”, som er vores skovbørnehave, hvor børn og personale kommer på skift. Her er vi midt i naturen med skov, sø, hede og med de muligheder det giver.
Vi har et årshjul med mange traditioner og tilbagevenden aktiviteter. Vi har forskellige årstidsfester og i foråret har vi f.eks. et halvårstema, hvor man kan byde ind med lige det man selv er optaget af. Når der er mulighed for at arbejde med det man brænder for, er det sjovere at være her, både for børn og voksne. Vi skal have lov at være nysgerrige, undersøgende og afprøve nyt inden for de rammer vi har sat i vores læreplan. Vi har alle forskellige kompetencer, som vi selvfølgelig skal have i spil. Derfor er det spændene for os at få en studerende, der kan noget vi ikke kan, eller der gerne vil lære noget om det vi kan. Vi har et stort lokalt netværk, som vi drager stor nytte af i mange sammenhænge. (Åbne dagtilbud)
Vi ser helst ikke begrænsninger, men muligheder.
Vi bruger SMTTE modellen til at planlægge og evaluere – se mere i læreplanen.
Til personalemøder har vi forberedelsestid, som gør at vi får læst aktuelle artikler og faglitteratur, som drøftes og implementeres i hverdagen hvis vi finder det relevant for os.
Her på hjemmesiden kan du se mere f.eks.:
Vores læreplan – samt evaluering
Forældretilfredsheds undersøgelser
Pædagogisk tilsynsrapport
Opsamling fra Kvalitetssamtaler/læringssamtaler
Foto og film fra hverdagen
m.m.
De studerende, der har lyst, er velkommen til at skrive en udtalelse til os. Tidligere udtalelser kan du også se hjemmesiden.
Du er velkommen til at kontakte os hvis du har brug for uddybelse, eller ønsker en faglig snak om vores hverdag. Vi har ofte besøg af tidligere studerende med deres medstuderende, for hvis de har gang i et projekt vi kan bidrage med er de velkommen.
Vi glæder os til at møde dig.
Udtalelser fra tidligere praktikanter og besøg
Foto: Jeg får diplom ligesom børnene fik, efter spændende cykelture rundt i Nordskoven.
1. års studerende, hold PIS23 Niclas Møller.
Som studerende i Blåbærhuset, får
man lov til at udfolde sig som pædagog, man får samtidig et ansvar fra dag et,
og en tillid fra personalet. Dette gør også, at man som pædagogstuderende
rykker sig meget, og lærer meget i løbet af en praktikperiode i Blåbærhuset.
Mads er en god vejleder, som viser stor interesse i dig, og støtter dig i dine valg samt aktiviteter, igennem hele dit forløb. Blåbærhuset giver alt det man behøver i sin hverdag, flot natur, gode omgivelser, gode kollegaer, og skønne børn, som er aktive og som er nysgerrige.. Alt i alt en rigtig god oplevelse at være ude i sin første praktik, netop dette sted.
Min Praktik i Tyttebær/blåbærhuset i Sejs.
Sofie, Pædagogstuderende, Ikast, 2023, i første praktik.
Jeg brugte min første praktik sammen med de sødeste børn og personaler, jeg var der i 7 uger, og jeg nåde at få rigtig meget med mig. Jeg brugte mine 7 uger i Blåbærhuset, ude i skoven. Selvom jeg kun havde 2 uger med hver af børnegrupperne, var det skønt at lære børnene at kende, og være en del af deres hverdags aktiviteter.
Jeg var med til at lave cykeluger i 14 dage med de ældste børn, og det var en maga fed mulighed, og en god mulighed for at se hvad børnene egentlig kan. I Blåbær, er der plads til at du kan bringe dine egne interesser med ind i praktikken, og der er ret meget frit spil for at lave aktiviteter med børnene.
Blåbær huset er stedet man skal tage hen, hvis man godt kan lide at inddrage børnene i alt hvad du gør, det kan være alt fra at tørre bordene af, gøre akvariet rent, til at finde friske blade til hvad end der bor i terrariet på det tidspunkt. Vi var bl.a ude og fiske, og jeg havde børn med til at ordne akvarie. Vi prøvede også at lave skvalderkåls pandekager, bananpandekager over bål.
Vil klart anbefale enhver der kan lide at være udendørs, at tage deres praktik i hos Blåbærhuset, du vil få rykket dine grænser og lære sig selv bedre at kende. Personalet giver frit spil for dine inputs og tager gerne imod ideer. Det er et skønt sted at være i praktik, og de 7 uger jeg var der gik utrolig hurtigt.
fr 02-09-2022
Hej Blåbærhuset
Her er det lille skriv vi har lavet efter vores besøg ude ved jer i sidste uge.
Håber det er brugbart
Venlig Hilsen
PI20S - "Pædagogstuderende Ikast, valgfagshold Natur og Udeliv, Sommer 2020"
Louisa Andersen, Martin Stephensen og Siv Tranekær.
Under valgmodulet har vi været på i Blåbærhuset, som er en skovbørnehave nær Silkeborg. Her fik vi lov at følge og være med i børnenes hverdag. Vi var med en lille gruppe børn nede og rense akvariet – der var fokus på hvad dyrene spiste, der var gang i sanser hvor børnene selv duftede og mærkede på dyrenes mad og filtret i luftpumpen. Børnene blev inddraget og bidrog med deres viden og fortællinger om deres oplevelser ex med de krebs der var i akvariet.
Efterfølgende var vi med samme flok børn ude og gå. Først på turen mødte vi det omtalte heksetræ. Vi hørte at heksen snakkede inde fra træet, og hun var meget sulten. Børnene skyndte sig derfor at finde støvbolde som heksen især kunne lide, fortalte pædagogen Anders. Anders kastede støvbolden ind til heksen og vi hørte igen, at hun nu var blevet mæt. Sanserne var i dette møde i stor fokus. Alle børnene duftede til støvbolden og en naturlig samtale opstod, hvor børnegruppen fandt frem til at den måske duftede som champignoner hjemme fra køleskabet.
Igennem hele besøget var der især fokus på at inddrage børnenes perspektiv, samt deres selv- og medbestemmelse. Når børnene fik en opmærksomhed, blev den fulgt og fordybet. Fokus på sanserne var også i høj kurs, da der under besøget både blev duftet til svampe, smagt på blåbær, lyttet til fugle og smagt på myrer. Børnene og pædagogen Anders brugte flere gange forskellige apps til at navigerer i naturen, her skabte de sammen et ligeværdigt og komplementært fællesskab, hvor det var tydeligt at børnene og pædagogen sammen udvidede deres verdens forståelse. Under hele rundvisningen udviste pædagogen Anders stor tillid til børnene. Børnene løb fx selv frem til næste stop, og uden tydelige grænser, viste børnene os som studerende, hvor man skulle stoppe, hvilken vej man skulle gå, mv. Denne tur igennem skoven var ikke blot en tilfældig gåtur, men en velovervejet og forberedt tur, hvor Anders på forhånd havde besluttet at fokusere på børnenes perspektiv, med ’klatretræet’ som destination. Anders vidste tydeligt på denne tur, hvor man fx kunne finde blåbær, myrer og sovesteder for dådyr.
Alt i alt var vi som studerende på en spændende, aktiv og faglig tur med engageret pædagog og børn.
Legen i praksis
Besøg i institution, med fokus på leg og dokumentation.
Fra PA2208SIL EUV1 Outdoor., besøger Blåbærhuset d. 29.8.2022
Hej Berit
Rigtig fed institution. Der byder på gode rammer med masser af stimuli og plads til at udfolde sig.
Det var også den oplevelse vi havde. Børnene er robuste og hvilende i sig selv.
Det var et godt børnemiljø, spændende indretning, gode muligheder for at
bringe deres nysgerrighed i spil. (Udstoppet dyr, akvarium.)
Mads er god til at inddrage børnene i det han laver. Han er en stor motivation for
børnene og os. Vi kunne mærke han kan lide sit arbejde. Han er inspirerende.
Venlig hilsen
Lene, Amira og Christina.
Tak for at vi måtte være der.
I praktik i Tyttebærhusets skovbørnehave "Blåbærhuset"
Udtalelse
Marie, studerende ved Pædagoguddannelsen i Ikast
Efteråret 2021.
I min første praktik var jeg tilknyttet Blåbærhuset i Sejs. Hér fik jeg en smagsprøve på, hvordan dagligdagen ser ud i en skovbørnehave.
Selvom mit forløb kun varede små 7 uger, nåede jeg at opleve en masse. Jeg har hjulpet børnene i flyverdragter, tumlet rundt på ninjabane, snittet grene om til tryllestave, studeret travle bænkebidere i sandkassen, formet fedtede fuglekugler, sunget madpakkeremser rundt om bålet, kælket i sneen, været på fisketur og i teater og masser af andre ting. I Blåbærhuset er ingen dage ens.
Det er en praktikplads med højt til loftet. Der er tid og rum til leg, nysgerrighed, kreativitet og til at knytte bånd til kollegaerne, forældrene og børnene. Det er en rummelig og lærerig arbejdsplads, og som praktikant har man mulighed for at udforske, være nysgerrig og undrende; og pædagogerne på stedet vil hellere end gerne hjælpe og vejlede, hvis man har idéer eller spørgsmål. Jeg var også velkommen til personale- og forældremøder, hvor jeg fik et indblik i, hvordan disse forløber.
De 7 uger fløj afsted, og min praktik i Blåbærhuset har kun givet mig mere blod på tanden og mod på at komme ud og arbejde efter tiden på skolebænken. Jeg er blevet udfordret, inspireret og har fået et en masse kompetencer og erfaring inden for det pædagogiske felt.
Blåbærhuset er klart et anbefalelsesværdigt praktiksted for dig som studerende!
Udtagelse til Tyttebærhuset. Juni- 31 november 2021
Jeg har været studerende i Tyttebærhuset/ Blåbærhuset i 6 måneder, som en del af min uddannelse som pædagog.
Jeg har haft fornøjelsen af at have et tæt samarbejde, med min vejleder, som har mange års erfaring inden for pædagogik i dagtilbud. Det har været meget lærerigt at være tildelt samme gruppe som min vejleder, da det har givet en masse sparring både til vejledninger, men også i dagligdagen.
Tyttebærhuset er en lille selvejet intuition, som rummer 60 børn, huset er funktionsopdelt, hvilket vil sige at man ikke kun er bundet til sin egen primære gruppe, men også hjælper til med de andre grupper i huset, især ude på legepladsen. På den måde er det også lettere at træde til på andre stuer end ens egen, ved eventuelt sygemeldinger, kurser mødet mm.
Huset er en meget traditionsbundet, med bl.a. Majfest, høstfest, fastelavn, cykeluger for gruppe 1 m.m. Huset har stor fokus på høj teoretisk faglighed, hvilket jeg oplever som noget meget positiv, de holder sig hele tiden opdateret på det nyeste nye, så når man som studerende kommer ud, føler man at man kan relatere til det hele.
Jeg som studerende sætter stor pris på differencerne mødetider, så man både er med til at åben og lukke institutionen og det bliver det i høj grad taget hensyn til.
For mit vedkommende var det rigtig rart at få lov til at komme en uge i skoven (Blåbærhuset), med min primære gruppe, da det godt kan være lang tid at undvære sin gruppe i 2 uger ad gangen, når man som studerende jo er der på lånt tid.
Mathilde Meldgaard Mortense