Pædagogiske tilsyn
Dagtilbud i Silkeborg Kommune arbejder systematisk med sikring og udvikling af kvalitet.
Arbejdet med kvalitet er inspireret af Danmarks evalueringsinstitut (EVA), som har udviklet en model for forståelse og vurdering af kvalitet. Kvalitet forstås som en sammenhæng mellem tre overordnede elementer, der hænger sammen og påvirker hinanden; Strukturel kvalitet, Proceskvalitet og Resultatkvalitet. Strukturel kvalitet handler om de rammer og forhold, som den pædagogiske praksis arbejder inden for. Proceskvalitet handler om det pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Resultatkvalitet handler om hvad børnene får ud af at gå i dagtilbud – både her og nu og på længere sigt. De tre parametre hænger sammen og påvirker hinanden gensidigt.
Tilsynet udføres således, at Børnehaven Tyttebærhuset får minimum et tilsyn hvert andet år, som de kommunale børnehuse også får.
Tilsynsrapporterne vil efter tilsynet blive offentliggjort på Børnehaven Tyttebærhuset hjemmeside.
Tilsyn i dagtilbud gennemføres af tilsynskonsulenter i forvaltningen. Konsulenterne observerer i to timer i børnehuset, og skal ud fra observationerne besvare et skema med en score ud fra forskellige kvalitetsparametre. Såfremt et eller nogle tegn ikke ses eller sjældent ses, vil scoren være lav.
Tilsynet sammenfattes slutteligt i en vurdering og anbefaling i tre overordnede kategorier; Fortsat indsats, justeret indsats og ny forbedret indsats.
Tilsyn d. 14-10-2021
Børnehusets navn: Tyttebærhuset, selvejende institution. Tilsynssamtalen blev afviklet i Blåbærhuset.
Mødedeltagere: Institutionsleder, 2 medarbejdere og 3 konsulenter.
Læs mere om baggrund og metodik for de pædagogiske tilsyn anno 2021 her.
Interaktioner med fælles vedvarende opmærksomhed - i rutine, leg og planlagt aktivitet, og som understøtter de mål der er sat for børnenes læring og udvikling i Natur Udeliv og Science og Krop Sanser og Bevægelse.
1. Tilsynets anbefalinger:
Generelt. Fortsat indsats: På baggrund af den fælles analyse af data vurderes det, at børnehuset har gjort en særlig indsats for at styrke det daglige pædagogiske arbejde ift. interaktioner med vedvarende fælles opmærksomhed.
Der er bevidsthed og opmærksomhed blandt personalet ift. at være nærværende og tilgængelige overfor børnene. Derfor skal indsatsen fortsættes og der arbejdes videre i samme spor. Børnehuset kan med fordel være undersøgende på, hvordan de voksne kan positionere sig på legepladsen, så de bliver mere tilgængelige på bagsiden af Blåbærhuset.
Natur, udeliv & Science. Fortsat indsats: På baggrund af den fælles analyse af data vurderes det, at børnehuset har gjort en særlig indsats for at styrke det daglige pædagogiske arbejde ift. interaktioner inden for natur, udeliv og science.
Medarbejdere er bevidste om, hvordan de ved hjælp af forskellige spørgsmålstyper og kategorier kan understøtte arbejdet med læreplanstemaet. Derfor skal indsatsen fortsættes og arbejdes videre i samme spor.
Krop, sanser & bevægelse. Fortsat indsats: På baggrund af den fælles analyse af data vurderes det, at børnehuset har gjort en særlig indsats for at styrke det daglige pædagogiske arbejde ift. interaktioner inden for krop, sanser og bevægelse.
Voksne udviser lyst og begejstring for at lege og for fysisk aktivitet sammen med børnene. Derfor skal indsatsen fortsættes og arbejdes videre i samme spor.
2. Lederens refleksioner: Se samlet sidste pkt.
3. Lederens handlinger: Se samlet sidste pkt.
Fysiske rammer der lægger op til interaktioner/leg
-i rutine, leg og planlagt aktivitet, og som understøtter de mål der er sat for børnenes læring og udvikling i Natur Udeliv og Science og Krop Sanser og Bevægelse.
1. Tilsynets anbefalinger:
Generelt. Fortsat indsats: På baggrund af den fælles analyse af data vurderes det, at børnehuset har gjort en særlig indsats for at styrke det daglige pædagogiske arbejde ift. de fysiske rammer.
Der arbejdes kontinuerligt med at udvikle nye læringsrum, som understøtter pædagogiske arbejde. Derfor skal indsatsen fortsættes og der arbejdes videre i samme spor. Børnehuset kan med fordel forsat være undersøgende på børnenes muligheder for at finde stillezoner og stilletid.
Natur, Udeliv & Science. Fortsat indsats: På baggrund af den fælles analyse af data vurderes det, at børnehuset har gjort en særlig indsats for at styrke det daglige pædagogiske arbejde ift. de fysiske rammer inden for natur, udeliv og science.
Børnehuset kan med fordel undersøge, hvordan de kan etablere et tydeligere miljø med fokus på science og eksperimenter, hvor der er fri adgang til redskaber og artefakter som vægte, målebånd der stimulere begyndende matematisk opmærksomhed. Det kan være med udgangspunkt i de gode erfaringer, børnehuset allerede har med at indrette lege- og læringsmiljøer.
Krop, sanser & bevægelse. Fortsat indsats: På baggrund af den fælles analyse af data vurderes det, at børnehuset har gjort en særlig indsats for at styrke det daglige pædagogiske arbejde ift. de fysiske rammer inden for krop, sanser og bevægelse. Derfor skal indsatsen fortsættes og der arbejdes videre i samme spor.
2. Lederens refleksioner:
Jeg bliver rigtig stolt af Tyttebærhuset, når personalet fortæller om alle de dejlige ting der sker i hverdagen. Et engageret personale, der gerne reflekterer over hverdagen og søger ny faglig viden. Samtalen og analysen sammen med jer, giver en oplevelse af at vi er godt med. Det giver lyst til at fortsætte med at gøre os umage i vores faglige arbejde. Tak til tilsynet for den gode stemning og den faglige refleksion.
3. Lederens handlinger:
Det blev muligt at holde et møde d. 27.10 med faglige fyrtårne.
Vi drøftede tilsynet og hvordan anbefalingerne kan det passe ind i de planer vi i forvejen har?
Derfor er mine handlinger som leder, at jeg sikre det videre arbejde i samme spor. Vi reflektere forsat over den viden vi har fået ved vores fordybelse i sidste Halvårstema ”Eksperimenter” = Science.
Samtidig har alt det faste personale helt aktuelt deltaget i ”Den store legekonference” d. 26-27/11 2021, derfor skal vi selvfølgelig have leg på dagsordenen og arbejde videre med det.
Vi vil fortsætte med at tænke rum, indretning og personalets roller
Hvordan rummet/steder kan styrke børn og voksnes leg og læring, og dermed trivsel.
Vi får lavet et halvtag i uge 44 affødt af Corona, og det giver os mulighed for at udvikle på vores udeværksted i Tyttebærhuset. I udeværkstedet arbejder børnene kreativt med sav og hammer, male, klippe klistre m.m. Ved at få halvtaget, vil der automatisk blive rum for flere aktiviteter. Vi tænker, at der er plads til nogle af de science ting, som vi i dag har andre steder og som kan gøres mere tydelige.
I personalegruppen vil vi i fremtiden drøfte:
· De voksnes roller både indirekte og direkte i legen.
· Hvad kan børnene selv have adgang til, som de ikke har i dag?
· Hvad kan vores udeværksted også bruges til?
· Hvad har børnene af ideer til værkstedet?
· Hvordan får vi stimuleret begyndende matematisk opmærksomhed?
· Evaluerer brugen af tumlerummet, som er ændre til stillerum ved behov?