April 2024 Nyt fra Tyttebærhuset
Kære forældre
Vi ønsker jer alle en rigtig god påske.
Børn
Velkommen til Poul og Atlas i gr. 4 d.1.4
Personale
Velkommen til Nicklas der er startet i praktik fra seminaret og vil følge Mads, så han er nok mest i Blåbærhuset. I perioden 18. marts til d. 15. maj.
Lamyai er på en længere ferie, så derfor vil I opleve at personale og børn, støvsuger og vasker gulve sidst på dagen.
Aktiviteter
Halvårstema ”Balance” – Bæredygtighed
Gode ideer til påsken eller en anden dag: https://www.kreativmedungerne.dk/
Gr. 1,2,3,4 er vi tilmeldt Danmarks naturfredningsforenings Affald indsamling i uge 14 og 15 https://www.affaldsindsamlingen.dk/
Det betyder at vi går ture og samler affald i lokalområdet og taler om skovsvin m.m
Vi arbejder fortsat på vores Skrammel Journaler, så hvis børnene/I har noget, der kan bruges hjemme, er de velkommen til at tage det med. Noget der kan klippes i eller noget der kan limes i en bog, så nogenlunde fladt, noget de holder af, noget de ønsker sig, noget der er flot, noget det har oplevet….
Vi er ved at få laver nyt affaldssortering, så vi kan få noget mere ned i børnehøjde ude som ind.
Gr. 1,2,3,4 og har lavet karsebakker, mange er pyntet med genbrugs -papir, -udklip og -plastik. Vi håber at I har fået glæde af karsen i påsken
Gr. 1 – har fået fribilletter til Museum Jorn hvor de kan vise jer det værk de har bidraget med til udstillingen ”Fællesskaber”
Gr. 1 har planlagt flere besøg på skolen her i foråret.
Gr. 1 har cykeluger, så de kan sætte deres cykel i skuret bag ved Blåbærhuset. Børnene kan glæde sig til to cykeluger, hvor de leger cykellege og kommer på ture rundt i Nordskoven. Børnene har deres egen cykel med som I kan stille i skuret bag ved huset.
Vi håber at I vil hjælpe børnene med at se om cykel er i orden, det er med til at barnet og gruppen får en god oplevelse.
At der er luft i dækkene, at bremserne virker, at der olie på kæden samt cykelhjelm der passer på hovedet.
Gr. 2 er ved at være godt igennem havebesøg, men mangler fortsat nogen.
Gr. 2 skulle have være på genbrugspladsen, med booking gik i ”Ged”. Så vi finder en ny dato.
Vigtige dato:
Forældre Bygge Hygge dag d. 27.4 – Se opslag i forgangen i Tyttebærhuset og skriv jeg på det. Opgaverne er overkommelige og alle kan være med.
d. 22.5 har vi Majfest for børnene, de må meget gerne have blomster med fra haven eller grøftekanten
Den 30. maj skal vi på udflugt til Vejle hele dagen. Program følger på Aula. Hvis der er et par forældre der har tid og lyst til at deltage, vil det hjælpe så vi har mulighed for at gå rundt i mindre grupper i Økolariet. Skriv på opslag, hvis du har tid og lyst d. 30.5.2024 kl. 8.30 – 16.30
Pointer fra noget af alt det spændene vi læser om Dannelse og bæredygtighed.
Hvad kan vi tænke om Bæredygtighed?:
Den første definition på bæredygtighed. ”En bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende generationers behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare”. Brundtland-definitionen 1987
Principper og teorier: Menneskets rolle og ansvar Paul Hawkens skriver i sin nyeste bog ”Regeneration” (Penguins Books, sept. 2021): “Klima krisen er ikke et videnskabeligt problem. Den er et menneskeskabt problem. Den ultimative magt til at ændre på tingene afhænger ikke af teknologierne. Den afhænger af agtelse, respekt og compassion/venlighed – overfor os selv, alle mennesker, alt liv. Dette er regeneration” (oversættelse H. Bruun, ibid).
UDFORDRINGEN – Pædagogik i lyset af klimakrisen
Før var pædagogik og læring svaret på en krise kendetegnet ved fattigdom og stilstand. Læring gav vækst og social mobilitet. Læring gav viden og færdigheder til at sætte sig ud over tid og sted og magte verden.
I dag skal pædagogik og læring svare på effekterne af vækst, der er løbet løbsk. Vi har brug for institutioner og læring, der hjælper os med at stoppe op og (gen)skabe balancen mellem mennesker og natur. (Suna Christensen)
TRÆNING AF INKLUDERENDE NATURSYN
Udvikling af natur-menneske relation:
· Sanselige erfaringer understøtter oplevelse af beslægtethed
· Historiefortælling understøtter kendskab til sammenhænge
· Modige handlinger (risikolæring) understøtter dømmekraft
· Leg understøtter kommunikation. (Suna Christensen)