November 2023 nyt fra Tyttebærhuset
Kære forældre
Tak for jeres bidrag til forældremødet, vi har fået mange gode tilbagemeldinger om mødet, dets form og indhold samt den gode stemning. Måske manglede der kage, men det må I have til gode til næste år.
Til bestyrelsesmødet konfirmerer vi den reviderede kostpolitik, og I vil få en melding, om der er noget vi konkret ændre i hverdagen.
Aktiviteter:
”Sokken” Torsdag d. 2.11 kommer Randers Teater og viser ”Sokken”, med stor tak til Støtteforeningen.
Kunstudstilling nærmer sig og vi tror på at alle børn har lavet værker som vi håber at I har tid at komme og kigge på. Børnene vil stolt vise det frem for jer. I er velkommen til at tage venner, naboer og familie, med til udstillingen. Vi forventer, at lave workshop, som vi plejer, hvor I kan slå jer ned og være kreative og sludre med Sejs. Invitation følger!
Hvis I er heldige, kan det være at I får et kunstværk i julegave, så husk at sætte det på ønskesedlen!
Ukendte Nisser på spil i Tyttebærhuset d. 30.11. Nisserne forvandler huset så vi kommer i Julestemning fra morgenstunden d. 1.12. Vi anbefaler derfor, at I afsætter lidt ekstra tid til afleveringen fredag d. 1.12.
Personaledag – Hvad fik vi ud af det?
Det var helt fantastisk at have en dag, hvor vi i samlet flok var væk fra Tyttebærhuset (uden børn), og hvor vi sammen blev inspireret, af spændene foredrag.
Vi vil drøfte, hvad vi blev mest optaget af og hvad vi konkret vil arbejde med efterfølgende.
Hermed nogle af vores noter fra foredragende til konferencen:
”Leg, samspil og følelsesmæssig tilknytning er afgørende”
v. Thea Thyra Sørensens
- Leg, samspil og følelsesmæssig tilknytning er afgørende!
- Vi skal forstå “at vande og gøde haven”/barnet
- Vi skal regulere på det sansende niveau.
- Musik og pædagogik er noget vi laver sammen.
- Fælles ”rytme” er vigtig. Derved oplever vi/kroppen at være en del af fællesskabet.
- Gå forrest, ved siden af eller bagved.
- Al adfærd er kommunikation.
- Vi skal låne vores nervesystem ud til dem der er uregulerede
- Børn har behov for følelsesmæssig tilgængelighed fra en voksen (alle børn har brug for en Alfred fra Emil fra Lønneberg).
- Vi skal hjælpe børnene med at få erfaringer. I stedet for at se hvad de ikke kan/problemer, som vi bruger i test som hjernen og hjertet mm.
- Skoleparathed= når de har selvbevidsthed om hvad de mestrer og hvad de skal have hjælp til.
“Vensomhed” Ensomhed, vensomhed og legegrupper.
v. Anne Søgård
- Vensomhed er dynamisk, det er det vi skaber samme.
- Gør børn venneværdige, se forskellighed som en styrke, mød positivt, tag ansvar for fællesskabet så alle har en ven, det er afgørende for vores trivsel.
- Vær rollemodellen der sætter de børn der ikke har venner i fokus og gøre dem attraktive. Både forældre og personale kan gøre en forskel.
- Se ressourcer frem for mangler. Mød andre med positive forventninger.
- Turde kigge på os selv hvordan vores sammenspil er med andre.
- Negativitet, fejlfinding smitter af.
- Vi skal fjolle mere med børnene.
”Hvad der sker med børns hjerner, når de ikke trives.
v. Ann Elisabeth Knudsen Børns.
- Hjerne, leg og dannelse i dagtilbud og et opgør med tanken om tvangsmodning af børn
- Vores succes kriterie er at børn rykker i sin udvikling
- Vi skal kompensere for udfordringerne.
- Husk nogle gange ligner vi bare dem vi er i familie med på godt og ondt.
- Følelser smitter husk de gode historier
- Når børn fortæller om deres følelser så lad være med selv at vise samme følelser. Følelser får for stor magt. Aftabuisere.
