En god start og praktiske oplysninger
Velkommen til Tyttebærhuset, vi håber I får en god tid her hos os.
En god start i ”Børnehaven Tyttebærhuset”
Vi vil gerne sammen med jer, finde den bedste måde at give jer og jeres barn en god start i vores børnehave.
Når det er muligt, alt efter hvornår på året man starter, har vi gode erfaringer med, at nye børn hovedsageligt i august starter i Skovbørnehaven ”Blåbærhuset”, hvor de kun er sammen med deres egen gruppe. På denne måde er der mere ro og nærvær, da børnene kun skal forholde sig til få voksne og børn. Desværre kan det ikke altid lade sig gøre det er afhængig af hvornår på året, man starter.
Naturen i sig selv byder også ind med ting, der umiddelbart motiverer og giver glæde og mulighed for at komme ind i et nyt fællesskab: At finder mad til tudsen, kløve træ, at save, at tænde bål m.m. Derfor håber vi altid, at det passer med kalenderen, at barnets gruppe skal være i Blåbærhuset.
Vi opfordrer forældre og børn til at besøge legepladsen i Tyttebærhuset og Blåbærhuset så meget det er muligt inden opstart. Så kender barnet steder på legepladsen og kan bedre overskue det store rum, når det starter.
Søskende kommer med forældrene, når de henter større søskende i Tyttebærhuset/Blåbærhuset.
Dagplejen/vuggestuen kommer på besøg på børnehavens legeplads. Det kan aftales med personale og forældre. Vi har også dagplejere, der spontant kigger forbi og leger på legepladsen. Det er de velkomne til.
Når der er fem børn og derover, aftaler vi bestemte dage, hvor børnene kommer på besøg med deres forældre. Ellers aftales det med børnehaven, hvornår det passer. Vi vil gerne sikre, at primær-voksne er her ved første besøg for at give mulighed for en god tilknytning.
Efter det første besøg aftales behovet for flere besøg.
Det er individuelt, hvor stort et behov børnene har, for at deres forældre er med i starten. Det er en balance: Hvis forældrene fx. er der for længe, kan det også forhindre børnene i at få kontakt med personalet og de andre børn.
De voksnes opgaver i forbindelse med børnehavestart
- Vi vil gerne, at I kontakter børnehaven, når I har fået besked om, at jeres barn har fået plads. Her aftaler vi et tidspunkt for det første besøg, da vi gerne vil sikre, at der er en primær - voksen, der tager imod.
- Når der er fem børn og derover, som skal starte i Tyttebærhuset, forventer vi, at forældre deltager i et fyraftens- informationsmøde for nye forældre. Mødet er uden børn. Til informationsmødet informeres generelt om det at gå i Tyttebærhuset. Vi opfordrer også forældre, der allerede kender børnehaven til at deltage. Vi synes det er rart, at I vil dele jeres erfaringer med de nye forældre og kan få hilst på de andre forældre i jeres barns gruppe
- Individuelle informationer om barnet gives til primær personalet.
- Ved behov aftales der et overleveringsmøde med relevante personer. Dette med en forud aftalt dagsorden, som kan handle om særlige forhold omkring barnet: sygdom, behov for særlig støtte, familieforhold, bopæl m.m.
- Alle børn har to primære voksne og tilhører en aldersopdelt gruppe.
- Vi holder et opfølgningsmøde, når barnet har gået her ca. 1 -3 måneder.
Vores overordnede mål
I samarbejde med forældrene vil vi give børnene de bedste betingelser for et godt børneliv. Vi vil tage udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger, udvikling og behov. Vi ønsker, i trygge og inspirerende omgivelser, at udvikle barnets nysgerrighed og åbenhed overfor omverdenen.
Blåbærhuset (Skovbørnehave)
Vi har et hus i skoven ved Hattenæs, som hedder ”Blåbærhuset”. Her kommer børnene ca. 1/3 af deres børnehave tid. Se kalender på Aula og hjemmesiden hvilken gruppe, der er i Blåbærhuset.
Målet med Blåbærhuset er
- At give børnene en forståelse for naturens muligheder og værdier.
- At give alle børn i Tyttebærhuset mulighed for at være ude i naturen
- At opleve naturens elementer.
- At styrke alle sanser.
- At høste fra naturen.
- At lave alderssvarende aktiviteter/udfordringer.
- At give mulighed for, at børnene kan skabe relationer til jævnaldrende.
Aktiviteter
I Tyttebærhuset lægger vi vægt på aktiviteter som at tegne/male i Atelieret, udeliv/skovbørnehave, ture, værksted, urtehave, idrætslege, eksperimenter og den gode leg.
Vi lægger også vægt på at ”sysle”, dvs. at være aktive som voksen/barn og at have noget meningsfyldt at lave. Hvert forår har vi et halvårstema på tværs af Tyttebærhuset og Blåbærhuset.
Læreplaner
Se hele vores læreplan her på hjemmesiden, hvor hverdagen er beskrevet med faglige mål som sikrer, at vi lever op til lovgivningen på området. Se læreplaner andet sted.
Årstidsfester og traditioner
Vi holder mange årstidsfester, som vi nyder at forberede. Vi holder: Fastelavnsfest, påskefest, majfest, sommerfest/afslutning på tema, høstfest, Luciadag og julefest.
Forældrene deltager i et arrangement i løbet at året og på Luciadag.
Til alle årstidsfester hører bestemte sange og andre udtryk, som gentager sig hvert år og forberedelserne sker ofte lang tid før festerne.
Halvårstema og temaafslutning med forældre
For at samle vores to huse omkring noget fælles, arbejder vi med et halvårs-tema fra jul til sommer, som ofte også fortsætter hen over efteråret. Eksempler på tidligere halvårstemaer er ”Skovbunden”, ”Mit nabolag”, Eksperimenter og i 2023 "Møsntre og Farver" . I forbindelse med disse temaer bruger vi så mange kulturelle udtryksmåder og læreplanstemaer som muligt. Vi tegner, maler, synger, leger, fortæller, dramatiserer m.m. Som afslutning på temaet inviteres børn og forældre til et arrangement i børnehaven. Det kalder vi temaafslutning.
Fastelavnsfest
Alle børn og voksne er udklædt, og vi slår katten af tønden. Vi synger, danser og leger, inden vi slår katten af tønden, hvor der er lidt godter i til alle. Derefter får vi boller pyntet med glasur.
Påskefest
Vi får æggekage og finder påskeharens æg. I Tyttebær-huset kommer påskeharen forbi, så hvis man er heldig, ser man påskeharens ører udenfor vinduet. Vi hører historien om Påskehesten.
Bygge Hygge Dag
Forældrerepræsentanterne i bestyrelsen arrangerer to hyggearbejdsdage om året, hvor forældrene har mulighed for at lære gruppens børn og hinanden lidt bedre at kende. Arbejdsdagene bliver arrangeret i de opdelte børnegrupper. Så hvis du er forældre til et barn i gruppe 2, er du til ByggeHyggeDag sammen med alle de andre gruppe 2 børn og forældre. Tilsvarende med gruppe 1 og gruppe 3.
Samtidig giver vi børnehaven en hjælpende hånd med lidt praktisk arbejde, som kommer vores børn og personalet til gode i hverdagen. Arbejdsopgaverne er ikke uoverkommelige, så der bliver masser af tid til at snakke og lege.
Majfest
Børnene kommer med blomster og grene hjemmefra, og vi pynter en majstang. Vi danser om majstangen og synger sange.
Teater der kommer lokalt
Vi har tradition for at købe en forestilling fra Randers Teater hvert efterår. Det er vores støtteforening, der afholder udgiften - Det sætter vi stor pris på.
Forældremøde
Hvor forældre, bestyrelse og personale mødes og drøfter aktuelle emner, og der er valg til bestyrelsen.
Høstfest
I september holder vi høstfest, efter at vi har høstet ude i naturen og høstet det, vi har dyrket i urtehaven. Børnene medbringer noget hjemme fra haven, og det bliver alt sammen til et fælles høstbord. Vi synger høstsange, danser, tærsker korn og presser æbler.
Personaledag
Dvs. at personalet arbejder uden børn med et fagligt emne og planlægning.
Derfor spørger vi, om nogle af jer har mulighed for at holde fri med jeres børn og måske hjælpe ved at invitere andre børn med hjem?
Kunstudstillinger
Hvert år i november holder vi kunstudstilling i multihuset. Børnene har siden august måned haft travlt med at arbejde i atelieret med deres kunstværker indenfor et fælles tema. Vi udstiller alle kunstværkerne i forbindelse med den årlige kunstudstilling i multihuset. Børnene glæder sig til at vise alt det, de har lavet.
Alle er velkomne - både familie, naboer og venner.
Som en del af vores kunstudstilling er der workshops, hvor I kan hygge om lidt kreativt sammen med familien. Her oplever vi også at være en del af lokalområdet.
Museum Jorns Børneudstilling
Når vi bliver inviteret bestræber vi os på at gr. 1 bidrager til Børneudstillingen, som ofte er i foråret.
Luciadag i Sejs kirke
På luciadag hvert år i december fejrer vi luciadagen i Sejs Kirke. Forældre, søskende og familie er meget velkomne. Gr. 1 børnene går luciaoptog, og alle børnene synger julesange. Bagefter er der boller og kaffe for børn og familie. Efter kaffen ser vi kirken og hører juleevangeliet. Derefter går vi tilbage til Tyttebærhuset.
Vi åbner i kirken kl. 6.30, og arrangementet starter kl. 8.00, hvor alle sidder i kirken. Det er gr. 1 forældre, der bager boller til arrangementet.
Juleafslutning
I Tyttebærhuset: Vi leger nisselege på loftet, og hvis julemanden kommer på besøg, synger vi for ham, og han deler godteposer ud.
I Blåbærhuset fortæller Mads hver dag historier i Julehulen og her kommer julemanden sikkert også forbi.
Fødselsdage
Vi holder fødselsdag for børnene i børnehaven, og I er meget velkomne til at deltage. Børnene i gruppe 1 kan invitere hjem til fødselsdag.
Havebesøg
Vi kommer gerne på besøg hos alle børnene for at se, hvor de bor. Vi vil dog ikke indenfor. Vi kan lege i haven og spise madpakke der.
Gruppeopdeling og praktiske oplysninger
Børnene er aldersopdelte i Blåbærhuset.
Der vil for det meste være en af deres primær-voksne.
I Tyttebærhuset er de aldersintegrerede, og der er mulighed for, at vi kan lave aktiviteter og ture på tværs af alder, og at børnene leger på tværs og kan bruge hele huset.
I Blåbærhuset er der ansat en pædagog, som er fast tilknyttet Blåbærhuset.
Primærkontaktperson
De voksne kender alle børn, og det har mange fordele. Vi ønsker dog samtidig at sikre, at der er voksne med et særligt ansvar for de enkelte børns trivsel. Derfor har vi tilknyttet primærkontaktpersoner til grupperne:
Pr. 1.8.2023
Gruppe 1: Hanne, Mads
Gruppe 2: Lilli, Elizabeth, Anette
Gruppe 3: Anders, Trine, Josefine
Hvis der er særlige forhold omkring jeres barn, vil vi gerne, at I henvender jer til en af jeres primære kontaktpersoner. Det kan f.eks. være omkring et barns sygdomsforløb. Vedkommende vil så give besked til os andre via Aula eller Hjernen og Hjertet – hvis det ellers er noget, I synes, der skal gives videre. Vi bestræber os på, at gruppen altid har en af deres primærvoksne at være sammen med, uanset om de er i Tyttebærhuset eller i Blåbærhuset.
Men alle voksne kender alle børn og kan tage imod dit barn samt beskeder. Det behøver ikke at være en primær voksen ved hverdagsting - det er netop fordelen ved et “lille hus”
Sygdom
Vi følger sundhedsstyrelsens retningslinjer for smitsomme sygdomme.
Vi modtager kun barnet, når det er rask og kan deltage i de almindelige aktiviteter.
Bliver barnet syg i børnehaven, ringer vi til jer. Det er derfor vigtigt, at vi altid har jeres arbejdsnumre. Husk at tjekke i Aula og give os nye telefonnumre ved jobskifte.
For at mindske smitterisiko forventer vi, at I som forældre vasker hænder med barnet, når I afleverer.
Hvis jeres barn endnu ikke er renligt:
Vi har rigtig gode erfaringer med at udnytte overgangen til børnehaven. Det er en meget god motivation. Men vi aftaler altid sammen med jer, hvad vi tror, der er den bedste proces for jeres barn.
Meld dit barn ”syg” eller ”fri” i Aula.
Ring hvis der er relevante informationer, der har indflydelse på jeres barn eller på de andre børn, som kræver mere end en sms besked i Aula.
Tyttebærhuset: 29 28 32 22
Kontoret: 30 34 59 19
Blåbærhuset: 21 17 42 22
Solcreme
Vi forventer, at børne får solcreme på hjemmefra, når der er behov for det. Sommerdage hvor solen skinner meget giver vi børnene creme på de udsatte steder, ved middagstid. Vi har creme her i børnehaven.
Tøj
Husk rigeligt med strømper og underbukser til skiftetøj.
Overtøj efter årstiden. Forår og efterår er en kombination af termotøj og regntøj det mest praktiske. Tænk på, at buksebenets elastikker på flyverdragten m.v. skal være nem at få ud over støvlerne.
Husk navn i overtøj, fodtøj, hue og luffer m.m.
Vi vil gerne at garderoben tømmes hver fredag i Tyttebærhuset og ved skift i Blåbærhuset. Forældre fragter selv tøj til og fra Blåbærhuset og sætter det evt. i kælderskakten. Tyttebærhuset sørger, for at hvert barn får deres egen garderobetaske fra start, som vi gerne vil have, at I bruger.
Middagslur
Der er mulighed for at få en middagslur både i Tyttebærhuset og ude i Blåbærhuset. I skal sørge for: dyne og hovedpude med betræk, sovedyr og sut. Vi sørger for lagner og madrasser. Børnene sover inde og i et rum, der til daglig bliver brugt til leg og aktiviteter.
Rygsæk
Vi vil gerne have, at alle børn har en god og velsiddende rygsæk, der kan spændes til over brystet. Heri skal der være en drikkedunk med friskt vand og, når man er i Blåbærhuset, også en tur venlig madpakke.
Legetøj
Vi opfordrer til, at børnene ikke har legetøj med i børnehave, men at det er ok at have en tryghedsskabende mini-bamse, som kan bo i rygsækken.
Forsikring
Husk, at I skal selv tegne en Børneulykkesforsikring, hvis I ønsker det.
Kostpolitik i Tyttebærhuset
Tyttebærhuset og Blåbærhuset dufter af nybagte boller, kogte rødbeder eller måske jordbærgrød?
Da børnene opholder sig en stor del af tiden i institutionen, bør vi være med til at give dem mulighed for at udvikle gode spisevaner.
Vi har som forældre og personale et ansvar for børnenes kostvaner, idet dårlig ernæring ofte er årsag til fedme samt diverse sygdomme senere i livet.
Børnene tager ind imellem aktiv del i den madlavning, der foregår i Tyttebærhuset. Vi har afsat personaleressourcer til forberedelse af formiddagsmad, så der dagligt er gang i køkkenet.
Vi har selv en lille urtehave, hvor børnene også er med fra frø til grøntsag. Disse grøntsager bruger vi selvfølgelig også.
Inden vi spiser vasker børnene deres hænder, og ofte hjælper de med borddækningen. Vi samles om bordet og forsøger at skabe hygge, nærhed og ro om maden. Vi bestræber os også på, at børnene bruger kniv og gaffel.
Børnene bliver præsenteret for forskellig mad og sammen er vi nysgerrige på, hvad det er. Derfor laver vi små smagsprøver og opfordrer børnene til at smage. Ingen skal tvinges til at smage, men alle skal have muligheden og få mod på at smage. Alle får altid en lille bid af det hele på tallerkenen, velvidende at det måske ikke bliver spist de første mange forsøg. Men ved tålmodighed og ved at sidde i fællesskabet om bordet, lykkes det ofte på et tidspunkt. Det man ikke bryder sig om i dag, smager måske godt i morgen!
Måltidet er ikke bare noget, der skal overstås, men snarere en hyggestund på dagen hvor vi oplever en god dialog.
Morgenmad: Børnene har mulighed for at spise morgenmad fra kl. 6.30 til 7.30. Vi har havregryn og cornflakes med mælk. Husk på, at en sund og god morgenmad giver en god start på dagen.
Eftermiddagsmad: Om eftermiddagen samles vi igen ca. kl. 14.30 til brød, gulerødder og et lille stykke frugt. Børnene kan sige nej tak til dette tilbud.
Fødselsdage: Traktementet er forældrenes valg. Dog bør det søde og usunde begrænses.
Ved fødselsdag i hjemmet i gr. 1, ønsker vi ikke, at der skal bringes søde sager med tilbage i børnehaven.
Kostordning
Blev indført 1. januar 2010 og hvert andet år har forældregruppen mulighed for at fravælge kostordningen. I april 2020 besluttede bestyrelsen, at den skal fortsætte.
Bestyrelsen har besluttet, at børnene skal have madpakke med i Blåbærhuset til frokost. Formiddagsmad og eftermiddagsmad sørger børnehaven for. Det vil samtidig være med til at børnene i Blåbærperioderne har mulighed for en kærlig hilsen hjemmefra og den glæde og tryghed, som "madpakken" altid er for barnet. Børnene har også mulighed for at øve sig i selv at håndtere en madpakke. Det får de også brug for i skolen.
Det vil også sikre, at der er mulighed for spontane ture alt efter vind og vejr og at tiden ikke går med at lave mad.
I Tyttebærhuset vil der til gengæld være fuld forplejning i hele børnehaven åbningstid. Med denne løsning hænger budgettet sammen og børnene bliver inddraget og får mindst et sundt måltid om dagen, som loven foreskriver.
Vi har det Økologiske Guldmærke, hvilket betyder, at vi kan dokumentere at vi er over 90% økologiske.
Hvis I mener, at I har brug for en samtale, er I altid meget velkomne til at aftale tidspunkt med en primærvoksen. Det kan handle om både stort og småt, men vi sætter stor pris på, at problemer løses, mens de er små.
Ellers tilbyder vi en samtale ca. 1 – 3 mdr. efter børnehavestart og inden skolestart.
Forældresamarbejde
Møder
Forældremøde en gang om året.
Bestyrelsesmøde mindst fire gange om året.
Personalemøde/gruppemøde hver måned
Personaledag eller weekend hvert år - hvor vikar og forældre hjælper med at passe børnene.
Trivsel på Tværs
Hvert halve år laver personalet en trivselsvurdering af det enkelte barn for at sikre, at alle børn er i trivsel. Er barnet ikke i trivsel, indkaldes der til møder med personalet og efter behov også med eksterne samarbejdspartnere: PPL, Sundhedspleje mm. Se mere i Læreplanen.
Børnehaven er et fælles anliggende
Det er vigtigt at børn, forældre og personale føler, at det er deres børnehave.
Dette kan følgende aktiviteter være med til:
At vælge sig ind i bestyrelsen (vi har altid haft kampvalg).
Støtte Tyttebærhusets Støtteforening - evt. lade sig vælge ind.
Følge med på hjemmesiden og Aula.
Deltage i forældremødet.
Deltage i ture eller i hverdagen, når der er tid og behov (vi vil gerne at vi aftaler det, så vi kan udnytte, at I er med).
Daglig dialog.
Se på Aula – hvor der også kan stå nogle stikord
Snakke med børnene om det, vi er optaget af og se billederne sammen med dem.
Se iPad-film på youtube.
Deltage i fester når I bliver inviteret, eks. Lucia.
Deltage i arbejdsdage, hvor vi bl.a. har fældet træer, malet legeplads osv.
Invitere barnets venner med hjem.
Osv.
Forældresamarbejde i forbindelse med læreplanstema ”Alsidige personlige udvikling”
Se evt. hele vores læreplan på hjemmesiden
Dette afsnit er henvendt direkte til forældre i ”Tyttebærhuset” og handler om de forventninger, vi har til jer som forældre, og hvordan I kan støtte os i vores arbejde med at skabe et godt og udviklende børnemiljø.
Det er daginstitutionernes opgave i samarbejde med forældrene at varetage barnets alsidige personlige udvikling. I er vores vigtigste samarbejdspartner, og det er hos jer, at fundamentet for barnets selvværd bygges.
Vi skal i fællesskab sørge for, at give barnet passende udfordringer - f.eks. at lære selv at tage sin flyverdragt på og tage ansvar for egne ting.
Barnets sproglige udvikling er også et fælles ansvar, men det er derhjemme, at barnet har størst mulighed for voksenkontakt. Det er godt med faste rutiner, så det nås i hverdagen. f.eks. sang og læsning ved sengetid.
I vores kultur er det nødvendigt at have et godt selvværd og en stærk personlighed for at kunne navigere i en foranderlig verden. Samtidig har vi alle brug for at deltage i fællesskaber.
De fleste børn lærer hurtigt, hvordan de sociale spilleregler er i børnehaven, men det er vores oplevelse, at der også er nogle børn, der har svært ved at give andre plads og mangler almindelige normer for, hvordan man opfører sig over for andre. Vi har her en særlig opgave i forhold til at hjælpe disse børn ind i fællesskabet og tale med jer om, hvordan vi skal handle i fællesskab. Vi har meget gode erfaringer med, hvordan uheldigt samspil med andre kan ændres, når vi arbejder sammen.
Den store pædagogiske udfordring i dag er at skabe plads til det enkelte barn, uden at det går ud over fællesskabet. Vi ved, at det ofte er svært at skabe ro i de yngste klasser i folkeskolen. Både forældre og børnehave har et særligt ansvar i forhold til at lære børn, at der også skal være plads til andre, at vi lærer børn at lytte til andre og at tage hensyn til andre. Vi ved, at det også er vigtigt for jer forældre, at jeres barn lærer disse ting.
Vi har også helt konkrete forventninger til jer som forældre - eks. på dette kan være:
- at I sørger for, at barnet er udhvilet og har nogle gode sovevaner
- at barnet får sund kost
- at forældrene spiller en aktiv rolle i forhold til at lære barnet normer for samvær
- at forældrene hjælper barnet med at komme af med bleen
- at der er tøj med til årstiden
- at I orienterer os om forhold, der kan have indflydelse på barnets trivsel.
At være forældre er ikke kun forpligtende i forhold til ens eget barn. Der ligger også en forpligtelse i forhold til de fællesskaber, barnet indgår i. Dette betyder også, at vi gerne vil ha’, at I følger hverdagens rytmer og ikke henter og bringer midt i spisetiderne. Når der opstår problemer for et barn, er det vigtigt at se på hvilke faktorer i barnets omgivelser, der er med til at skabe og opretholde problemer. Dette må forældre og personale i fællesskab finde ud af. Det kan f.eks. være, at barnet i lang tid har haft svært ved at sige farvel om morgenen. Her er det vigtigt, at være opmærksom på de signaler, man selv sender som forældre og personale. Tal med os, om hvordan vi kan hjælpe.
Børn i dag ved ofte, hvad de har lyst til, men ikke altid hvad de har brug for!
Det er godt, at opdragelsen er blevet demokratiseret, men børn bør stadig ikke tage et ansvar som er forældrenes: f.eks. at bestemme hvornår de skal hjem fra børnehave, hvor familien skal hen på ferie, hvornår det er sengetid m.m.
Hvis børn får et for stort ansvar, bliver de ofte usikre og utrygge, derfor er det rart, at have voksne, der tager ansvar for en. Konflikter kan også være udviklende og lærerige for børnene. Vi gør dem en bjørnetjeneste, hvis verden altid skal indrettes efter dem måske bliver det svært senere i livet at udholde små frustrationer. Vi voksne skal turde at stå ved vore egne grænser og værdier, ligesom vi også skal lære børnene at sætte grænser for sig selv overfor andre.
Vi oplever heldigvis, at samarbejdet med jer forældre er båret af åbenhed, tillid og respekt. Det er vigtigt for børnene, at de mærker, at de voksne omkring dem har denne tilgang til hinanden. Jeres opbakning i hverdagen er i høj grad med til at skabe en god børnehave.
Vi arbejder med ”Fri for mobberi” i perioder og alle kender bamseven – vores blå bamse.
Kommunikation og Aula
Husk, at oprette kontakt for både mor og far i Nemborn, så vi nemt kan kontakte jer ved eks. uheld.
Vi vil gerne have, at i uploader et foto af barnet, så vi har et billede at kigge på på vores skærme i stedet for barnets initialer.
Komme/gå/fri/syg i Aula
Vi vil gerne, at I hver dag selv skriver afhentningstidspunkt, og hvem der henter i Aula appen, når i aflevere jeres barn, så tjekker vi dem ind.
Via jeres Aula-app. giver I besked om fridage, sygdom og andre beskeder.
Personalet deler billeder med jer, som I skal huske at downloade, hvis I gerne vil gemme dem. Vi håber, at billederne kan hjælpe børnene til at fortælle, om det vi er optaget af i børnehaven.
Kalender i Aula
Her kan I se hvilke grupper, der er i Blåbærhuset hvornår, hvornår der fejres fødselsdage og andre planlagte aktiviteter. Der opdateres løbende, når aftaler er på plads
Hjælp os med at få lavet aftaler om fødselsdage og lignende i god tid.
Hjemmeside/Nyhedsbreve
Der kan oprettes abonnement, så I får en mail, når der er nyt på siden.
Vi bestræber os på, at der laves et nyhedsbrev i starten af hver måned. Det ses på hjemmesiden, og vi forventer at sende et link herfra til jer via Aula.
Der vil altid være et udskrift af det aktuelle Nyhedsbrev på opslagstavlen i Tyttebærhusets forgang.
Vi håber, at I kan finde de oplysninger, I har brug for på vores hjemmeside, ellers er I altid velkomne til at spørge.
Gaver til personalet:
Vi tager gerne imod små anerkendelser, men vær sød at give dem til personalegruppen og ikke til enkeltpersoner.
Samarbejdspartnere:
PPL - Vejledning med talepædagog, psykolog
Sundhedsplejen
Lokale institutioner og dagpleje
Sejs skole/SFO
Lokale foreninger og Sejs Svejbæk Kirke
Frivillige vores ”Husvenner”
Kulturinstitutionerne i Silkeborg m.fl.
GDPR
Vi følger de gældende regler ang. GDPR. Vi gemmer relevante fotos og film for at sikre en lokal historisk dokumentation af hverdagen i børnehaven.
Hvis i ønsker, at der ikke bliver taget fotos og film af jeres barn, så vær sød at gøre os opmærksom på det ved at skrive, det på udlevert samtykkeerklæring.
Alle fotos og film på AULA er til download for jer. Vi bestræber os på at tage situationsbilleder. Vi er meget opmærksomme på ikke at tage fotos af situationer, der kan forekomme krænkende. Fotos på hjemmesiden viser vores liv i institutionen for at gøre siderne mere levende. Hvis I ser et foto, I ikke ønsker på hjemmesiden, fjerner vi det straks ved henvendelse. På vores YouTube Kanal kan I se korte film af fester, arrangementer og aktiviteter. Filmene er skjult, med mindre man har et link. Når det er relevant, deler vi et relevanat link, så børnene ser film fra f.eks. en traditionsfest, kan det være med til at skabe forudsigelighed for barnet, når noget måske er første gang.
Åbningstider
Tyttebærhuset har åbent mandag til torsdag kl. 6.30 – 16.45 fredag 6.30 - 16.30.
De børn der skal i Blåbærhuset kan afleveres/hentes i Blåbærhuset fra kl. 7.30 – 13.50 og fredag kl. 7.30 til 12.50.
Vi kører med bybus fra og til Tyttebærhuset. Kun de børn, der har behov for at blive passet før 7.30 kan afleveres i Tyttebærhuset. Hvis dette giver anledning til problemer, må I drøfte muligheder med Berit.
Begge steder forventer vi, at alle børnene er mødt kl. 9.30, hvor vi har samling eller kan tage på tur.
Vi bestræber os på at være tilbage fra ture ud af huset og færdig med aktiviteter, inden kl. 13.30-14.00.
Ferielukning hvor der tilbydes fælles feriepasning et sted i kommunen:
Perioderne er: Mellem jul og nytår. Uge 28, 29 og 30. Dagen efter Kr. Himmelfartsdag
3 dage før påske. Der er fælles pasning i en anden institution disse dage. Grundlovsdag er der lukket
Vaske hænder
Sæt tid af til at hjælpe barnet med at vaske hænder ved aflevering. Det er for at undgå smittespredning, og det er ikke nok, at det er gjort hjemmefra. Alle vasker hænder ved ankomst, børn som voksne og forældre spritter hænder ved indgangen.
Personale, Bestyrelse og Støtteforening
Fast personale
Leder Berit Rømer Hansen
Souschef Anders Olsen
Pædagog Mads Harpøth Mikkelsen
Pædagog Lilli Ravn
Pædagog Hanne Poulsen
Medhjælper Trine Østergaard Jensen
Medhjælper/køkkenassistent Tina Petersen
Medhjælper Elizabeth Swartz
Unge medhjælpere Josefine Marion Holst
Rengøring/medhjælper Anette Hagemann
Rengøring Lamyai Sokawin Nickelsen
Rengøring i Blåbærhuset Tom Bach Pedersen
Skånejob Vicki
Ung i job – I perioder
Lønnet studerende forventer vi at have, enten forår eller efterår.
Vikar Anni Winther
Hvis I vil vide mere
Vi vil gerne fortælle meget mere om Tyttebærhuset og Blåbærhuset. Derfor er I altid velkomne til at kontakte personalet eller bestyrelsen for yderligere informationer.
Vi ser frem til et frugtbart samarbejde med jer.